مقالات ویرا صنعت

مشکلات رایج در کمپرسور باد

آموزش عیب یابی و تعمیر کمپرسور باد

یکی از تجهیزات کاربردی مورد استفاده در صنایع، کمپرسور های باد هستند که بر اساس فاکتور های مختلفی همچون میزان فشار باد تولیدی دسته بندی می شوند. روش کار کمپرسور باد بدین گونه است که ابتدا هوای خارج از دستگاه توسط موتور به صورت کاملا فشرده در می آید و پس از رسیدن فشار هوا به حداکثر میزان ممکن، موتور کمپرسور به صورت خودکار خاموش می شود. از هوای فشرده ی موجود در داخل مخزن کمپرسور می توان برای مصارف گوناگونی همچون صنایع حرفه ای، نجاری و تمیز کاری منازل استفاده نمود. کمپرسور های باد نیز ممکن است همانند سایر تجهیزات صنعتی دچار ایرادات و مشکلات فنی خاصی شوند. از آن جایی که هرگونه مشکل فنی در این ابزار کاربردی می تواند باعث پایین آمدن راندمان کاری و همچنین کاهش طول عمر محصول گردد، شناخت ایرادات رایج و نحوه عیب یابی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه کمپرسور باد را عیب یابی کنیم؟

به منظور برخورداری از عملکرد بهینه هنگام کار با کمپرسور باد لازم است که هر از چند گاهی دستگاه را مورد بررسی و تعمیر قرار دهیم. اما گاهی ممکن است با وجود نگهداری مناسب از این ابزار برقی قدرتمند، هنگام کار با آن متوجه ایراد خاصی شویم که می تواند دردسر ساز باشد و روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. بنابراین شناخت نواقص فنی احتمالی کمپرسور باد می تواند به ما کمک کند تا هنگام مواجه شدن با چنین مشکلاتی به راحتی دستگاه خود را عیب یابی کنیم و در وهله ی بعد به رفع آن بپردازیم.

معرفی ایرادات متداول در کمپرسور باد

از آنجایی که کمپرسور های باد از اجزا و قطعات حساس زیادی تشکیل می شوند، بروز مشکل حتی در یکی از این قطعات می تواند دردسرساز باشد و روی فرایند تولید هوای فشرده توسط کمپرسور تاثیر گذارد. در ادامه به بررسی 8 تا از مهم ترین اشکالات فنی که ممکن است در کمپرسور باد و توسط هر کاربری مشاهده شود می پردازیم. پس از آشنایی با نواقص احتمالی، نوبت به آموزش نحوه عیب یابی و تعمیر دستگاه می رسد. لازم به ذکر است برای این که بتوانیم دستگاه کمپرسور خود را عیب یابی کنیم لازم است که در وهله ی اول قطعات تشکیل دهنده ی آن را بشناسیم.

اجزای کمپرسور باد

علت داغ شدن کمپرسور باد چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل خرابی کمپرسور ها، افزایش دمای بیش از حد استاندارد آن ها می باشد. بنابراین می توانیم با شناخت دلایل افزایش دما تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کنیم و نیز در هنگام روبرو شدن با داغ کردن بیش از حد دستگاه، به راحتی ریشه ی این مشکل را شناسایی و حل نماییم. به طور کلی 6 دلیل اصلی برای داغ شدن کمپرسور وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

1. فشار کم مکش

فشار کم مکش کمپرسور باد، یکی از دلایل اصلی بالا رفتن دما است، زیرا باعث وارد شدن فشار اضافه به موتور می گردد. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث کاهش فشار مکش شوند:

  • دستگاه اندازه گیری فشار معیوب
  • مسدود شدن فیلتر ها
  • نصب نامناسب اجزا
  • از بین رفتن مبرد

2. فشار تخلیه اضافی

یکی از مشکلات رایج در کمپرسور که باعث افزایش دمای موتور می گردد، بالاتر بودن فشار تخلیه از حد نرمال است. عوامل مختلفی همچون بزرگ بودن سایز کندانسور، انسداد هوای کندانسور، نقص فن کندانسور و خط تخلیه ی مناسب می توانند باعث افزایش فشار وارده بر موتور و در نتیجه افزایش دما باشند.

3. دمای نامناسب محیط

یکی از عواملی که ممکن است باعث داغ شدن کمپرسور شود و از دید افراد پنهان بماند، دمای محیطی است که کمپرسور در آن قرار دارد. اگر محیط پیرامون کمپرسور تهویه ی مناسبی نداشته باشد، بالا بودن دمای هوایی که وارد کمپرسور می شود بر روی عملکرد سیستم تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر بالا بودن دمای محیط، وجود رطوبت در فضا نیز باعث ایجاد میعان داخل دستگاه می شود که می تواند سبب بروز اشکال فنی گردد.

4. قطعات قدیمی

قطعات قدیمی به دلیل بازده کمی که دارند باعث می شوند که دستگاه توان بیشتری برای فشرده سازی هوا صرف کند و همین امر باعث افزایش فشار وارد شده روی موتور و در نتیجه بالا رفتن دمای کمپرسور می گردد. بنابراین یکی از اقدامات اساسی در هنگام مواجه شدن با افزایش دمای کمپرسور، چک کردن سلامت قطعات و تعویض آن ها در صورت نیاز می باشد.

5. روغن فرسوده

در صورتیکه روغن مورد استفاده در کمپرسور قدیمی و فرسوده باشد، قطعات داخلی دستگاه مجبور می شوند بدون روغن کافی کار کنند و در نتیجه به دلیل ساییده شدن سطح قطعات به یکدیگر، موتور کمپرسور متحمل به فشار اضافه می گردد. بنابراین به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلی در کمپرسور باد بهتر است که روغن دستگاه در فواصل زمانی معین تعویض گردد. همچنین یکی از اقدامات اولیه که باید در هنگام مواجه شدن با افزایش دمای کمپرسور باد مورد بررسی قرار گیرد، سلامت روغن است.

روغن کمپرسور باد را کی عوض کنیم؟

6. خراب شدن شیر حرارتی

شیر حرارتی نقشی مهم در خنک نگه داشتن روغن در کمپرسور باد ایفا می کند. به این صورت که با افزایش دمای روغن در کمپرسور، شیر حرارتی مسیر حرکت آن را به سوی رادیاتور باز می نماید. بنابراین هرگونه اشکال فنی در این قطعه مستقیما بر روی افزایش دمای کمپرسور تاثیر می گذارد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می شود که همیشه یک شیر حرارتی یدک همراه خود داشته باشید تا در مواقع ضروری اقدام به تعویض آن نمایید.

مهم ترین دلایل پر نشدن مخزن کمپرسور باد

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای کمپرسور باد پیش آید، باد نشدن آن است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شناخت دلایل پر نشدن کمپرسور باد می تواند نقش بسزایی در روش تعمیر و نگهداری از دستگاه ایفا کند. مهم ترین دلایل باد نشدن کمپرسور باد به شرح زیر هستند:

  • وجود نشتی در مخزن کمپرسور

یکی از رایج ترین دلایل پر نشدن کمپرسور باد، وجود نشتی در بدنه ی مخزن آن است. هوای فشرده شده توسط کمپرسور همواره دارای مقداری رطوبت است که می تواند در طولانی مدت باعث بروز زنگ زدگی در مخزن کمپرسور گردد. با گذشت زمان مخزن دچار نشتی می شود و قادر نخواهد بود هوای فشرده ی تولید شده توسط موتور را در خود نگه دارد. بناربراین هنگام مواجه شدن با مشکل باد نشدن کمپرسور باد توصیه می گردد که ابتدا از سالم بودن بدنه ی مخزن کمپرسور اطمینان حاصل فرمایید. یکی از روش های بسیار آسان و متداول برای پیدا کردن نشتی، استفاده از کف می باشد که می تواند در پیدا کردن محل نشتی شما را یاری رساند.

  • معیوب بودن موتور کمپرسور

از آن جایی که موتور کمپرسور کلیدی ترین نقش را در ایجاد هوای فشرده و ارسال آن به داخل مخزن ایفا می کند، هرگونه نقص و اشکال فنی در آن می تواند مستقیما روی میزان باد داخل مخزن تاثیر گذارد. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلال در عملکرد موتور شود. از جمله مهم ترین این عوامل می توان به تعویض نکردن روغن موتور و گرفتگی فیلتر اشاره کرد. بنابراین لازم است که هر از چندگاهی سلامت موتور و قطعات مربوط به آن چک گردد تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری به عمل آید.

  • معیوب بودن سوپاپ اطمینان

سوپاپ اطمینان یکی از قطعات اصلی کمپرسور باد به حساب می آید که وظیفه ی تخلیه ی فشار اضافی مخزن را بر عهده دارد. در صورتیکه این سوپاپ نتواند به خوبی فشار اضافه را از مخزن کمپرسور خارج نماید، میزان فشار داخل مخزن از حالت استاندارد خارج می شود و بدنه ی مخزن دچار نشتی می گردد. همین موضوع باعث می شود که مخزن نتواند هوای فشرده را داخل خود نگه دارد و هوا به سرعت از آن خارج می گردد. هم چنین اگر سوپاپ اطمینان عمل تخلیه ی فشار اضافی را بیشتر از حد نرمال انجام دهد، باعث می شود که مخزن کمپرسور باد به اندازه کافی پر نشود.

  • شرایط نامناسب محیط

فرقی نمی کند که دستگاه کمپرسور هوای شما از نوع کمپرسور باد صنعتی باشد یا کمپرسور باد فندکی، از آنجایی که روش کار موتور کمپرسور بدین گونه است که هوا را از محیط خارج می گیرد و فشرده می سازد، شرایط محیطی نامناسب می تواند روی عملکرد موتور و میزان هوای تولید شده توسط آن تاثیر مستقیم گذارد. در صورتیکه محل قرار گیری کمپرسور باد دارای تهویه ی نامناسبی باشد، هوا به اندازه کافی وارد کمپرسور نمی شود و کارایی آن پایین می آید. در چنین شرایطی هوای فشرده ی تولیدی توسط موتور از حد استاندارد کمتر است و قادر نیست مخزن را به طور کامل پر کند.

  •  تنظیم نبودن پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ قطعه ای است که میزان فشار داخل مخزن کمپرسور را اندازه گیری می کند و سپس فرمان روشن/خاموش شدن را برای کمپرسور ارسال می کند. چنانچه پرشر سوئیچ روی فشار پایین تری از حد مطلوب تنظیم شده باشد، موتور کمپرسور زود تر از موعد خاموش می شود و مخزن به صورت کامل پر نمی گردد. برای رفع چنین مشکلی توصیه می شود پرشر سوئیچ را روی بالاترین فشار تنظیم نمایید تا مخزن کاملا پر شود.

  • خرابی شیر یکطرفه مخزن

شیر یک طرفه یکی از قطعات کمپرسور است که از بازگشت هوای فشرده به موتور جلوگیری می کند. روش کار این شیر بدین صورت است که فقط اجازه ورود هوا از سمت موتور به مخزن را می دهد و نقش مهمی در نگهداری از هوای فشرده ی داخل مخزن ایفا می کند. زمانیکه این قطعه دچار مشکل شود و نتواند به درستی کار کند، هوای داخل مخزن خارج می شود. یکی از روش های پی بردن به خرابی شیر یکطرفه این است که ابتدا مخزن را پر کنیم، سپس موتور را خاموش و فیلتر شیر یکطرفه را باز نماییم. در مرحله ی بعد دست خود را به مدت کوتاهی روی شیر یکطرفه قرار دهیم و برداریم. اگر متوجه خروج هوا شویم این بدان معنی است که شیر یکطرفه خراب است و نیاز به تعویض دارد.

  • عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضا برای تامین باد

در صورتیکه میزان تقاضا برای تامین باد از کمپرسور باد بیشتر از میزان هوای فشرده تولید شده توسط آن باشد، دستگاه ناچار به کار بیشتر می شود که در نهایت باعث افت عملکرد موتور می شود. بنابراین توصیه می گردد که از استفاده ی مکرر و خارج از توان کمپرسور باد جلوگیری به عمل آید.

آشنایی با علت آب دادن کمپرسور باد

وجود آب در کمپرسور امری طبیعی است و همواره مقدار بسیار کمی نشتی آب در هوای خروجی از کمپرسور وجود دارد. اما اگر این میزان نشتی از حد نرمال آن خارج شود و باعث اختلال در روند کاری ما گردد، نباید آن را نادیده گرفت. زیرا هم برای سلامت کمپرسور باد خطرناک است و هم روی عملکرد بهینه ی دستگاه تاثیر منفی می گذارد.

 

چرا کمپرسور باد آب می دهد؟

 

افزایش فشار کمپرسور هوا به چه دلیلی است؟

از جمله دیگر مشکلات رایج کمپرسور باد که ممکن است در حین کار با آن مواجه شوید، افزایش فشار هوای کمپرسور بیش از حد نرمال است. به طور کلی 4 دلیل عمده برای افزایش فشار  کمپرسور وجود دارد که می توان آن ها را مورد بررسی قرار داد.

  • خرابی قطعه پرشر سوئیچ
  • مشکل در کارکرد آنلودر
  • مشکل در پر شدن مخزن ذخیره هوای فشرده
  • تنظیمات نادرست سیستم کنترلر و سیستم پی ال سی

مهم ترین دلایل افت فشار کمپرسور باد

در این بخش به بررسی دلایل رایج کاهش فشار هوای خروجی کمپرسور باد می پردازیم تا بتوانیم با شناخت این موارد از بروز چنین مشکلی جلوگیری به عمل آوریم.

  • فیلتر های کثیف و مسدود

فیلتر های کمپرسور باد در معرض هوا قرار دارند و تجمع گرد و غبار و ذرات بر روی آن ها باعث می شود که نتوانند هوا را به خوبی انتقال دهند. یکی از مهم ترین فیلتر های موجود در کمپرسور هوا، فیلتر ورودی است که در صورت مسدود شدن آن ورود هوای خارج به داخل کمپرسور با مشکل روبرو می شود و موتور دستگاه با کاهش عملکرد بهینه روبرو می گردد.

  • خطوط انتقال هوای فشرده ناکارآمد

در صورتیکه خطوط انتقال هوای فشرده به صورت کارامد طراحی نشده باشند و مسیر در نظر گرفته شده برای آن ها دارای پیچ و تاب زیادی باشد، افت فشار چشم گیری برای کمپرسور اتفاق می افتد.

  • استفاده از شلنگ کم قطر و بلند

استفاده از شلنگ های کم قطر و نیز شلنگ هایی که طول زیادی دارند باعث افت فشار در کمپرسور هوا می گردد. هر چقدر طول شلنگ کمپرسور بیشتر باشد، افت فشار بیشتری نیز صورت می گیرد. همچنین هر چه قطر داخلی شلنگ مورد استفاده کوچک تر باشد، فشار هوای کمپرسور نیز بیشتر کاهش می یابد.

  • تنظیم اشتباه رگلاتور

اگر رگلاتور روی فشار پایین تری از فشار مورد نیاز ما تنظیم گردد، افت فشار زیادی در رگلاتور رخ می دهد و در نتیجه راندمان موتور کمپرسور به دلیل عدم دریافت فشار کافی کاهش می یابد.

  • استفاده از خشک کن نامناسب

خشک کن ابزاری است که وظیفه ی آن حذف رطوبت از هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور باد است و همواره تا حدودی باعث افت فشار نیز می گردد. اما اگر ظرفیت خشک کن مناسب جریان هوای ورودی به دستگاه نباشد، افت فشار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند.

  • کثیف شدن اینتر کولر

اگر کمپرسور باد صنعتی شما از اینترکولر استفاده می کند لازم است که هر چند وقت یکبار سطح آن را تمیز نمایید. زیرا اینترکولر ها به دلیل مجاورت مستقیم با هوا دائما گرد و غبار می گیرند و نمی توانند به خوبی انتقال حرارت را انجام دهند و دمای هوای فشرده افزایش می یابد. در صورت بالا رفتن دمای هوای فشرده، افت فشار در کمپرسور باد اتفاق می افتد.

علت روغن دادن کمپرسور باد چیست؟

روغن کمپرسور هوا به عنوان ماده ای روان کننده، نقش بسزایی در جلوگیری از اصطکاک قطعات داخلی کمپرسور و افزایش دمای موتور دارد. گاهی اوقات ممکن است شاهد ریزش این روغن از بدنه ی کمپرسور باشیم که می تواند نشانه ی وجود نقص فنی در داخل دستگاه باشد. دلایل اصلی ریزش روغن از کمپرسور باد در تصویر زیر آمده است.

 

علت روغن دادن کمپرسور باد

 

کلام اخر برای تشخیص درست مشکل کمپرسور هوا

اولین گام برای اینکه بتوانیم به درستی دستگاه کمپرسور را عیب یابی و تعمیر نماییم این است که مشکلات رایج در کمپرسور باد را به خوبی بشناسیم و درک درستی از قطعات به کار رفته در داخل این دستگاه داشته باشم. از این طریق می توانیم نحوه ی عملکرد دستگاه کمپرسور هوای خود را بهتر بشناسیم و در صورت مواجه شدن با ایرادات فنی، در هزینه ی تعمیرات دستگاه صرفه جویی نماییم. البته لازم به ذکر است ممکن است که برخی از نواقص احتمالی کمپرسور ها نیاز به تخصص بیشتری برای عیب یابی و تعمیر داشته باشند و در چنین شرایطی باید به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه نماییم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *