مقالات ویرا صنعت

تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه

تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه

شما به راحتی می‌توانید تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه را در اصطلاحات مرتبط با ابزارهای برشی و ساختمانی تشخیص دهید. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنایع متنوع فرزها هستند که با توجه به کاربردهای بسیار متنوع و زیادی که دارند توسط بسیاری از برندها تولید و روانه بازار شده‌اند. حال شما باید با توجه به هدف خود ممکن است با سؤال تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه روبه‌رو شوید که در ادامه به صورت کامل شما را با تمامی تفاوت‌های این دو محصول آشنا خواهیم کرد.

 

کاربرد فرز انگشتی گلو بلند چیست؟

فرزهای انگشتی گلو بلند یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت و کارهای حرفه‌ای می‌باشد که امروزه در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود. این ابزار به دلیل داشتن شیفت بلندتر به نام فرز انگشتی گلو بلند شناخته می‌شود. شفت بلندتر این فرز انگشتی به آن اجازه می‌دهد تا بر روی قطعاتی که دارای ابعاد بزرگ‌تر هستند و فضاهای با دسترسی سخت‌تر کار کند. نام گلو بلند این فرز انگشتی اشاره مستقیمی به طول بلند شفت این ابزار دارد. به صورت کلی کاربرد فرز انگشتی گلو بلند به شرح زیر است:

  • حذف مواد اضافی

فرز انگشتی گلو بلند به راحتی می‌تواند با استفاده از انواع دیسک‌ها، قلاب‌ها و مته‌ها از مواد اضافه بر روی قطعات بزرگ‌تر و پیچید تر را حذف کند. این امر شامل برش، حفاری، تراشه برداری و صیقل دادن می‌شود.

  • شکل دهی و تراشکاری

به دلیل بلند بودن شفت این فرز از آن به عنوان شکل دهی و تراشکاری قطعات پیچیده و بزرگ استفاده می‌شود. به عنوان مثال از این قطعه در صنایعی اعم از هواپیما سازی، خودروسازی، ساخت سازه‌های فلزی متنوع و صنعت دریایی از این قطعه استفاده می‌شود.

  • صیقل دادن و تمیزکردن

با استفاده از دیسک و قلاب‌های صیقل کننده فرز انگشتی گلو بلند می‌تواند سطوح بزرگ و پیچیده را تمیز و صیقل دهد. این امر شامل صنایعی اعم از تولید ماشین آلات، صنعت فلزات و قطعات صنعتی می‌شود.

 

 فرز انگشتی گلو کوتاه کجا کاربرد دارد؟

تفاوت فرز انگشتی گلو کوتاه

 

از دیگر مدل‌های فرز انگشتی می‌توان به مدل گلو کوتاه آن اشاره کرد که به عنوان یک ابزار قدرتمند و پرکاربرد شناخته می‌شود. طراحی این قطعه به این صورت است که شامل یک موتور بسیار قدرتمند در کنار یک شفت با طول کوتاه می‌باشد. شفت کوتاه این ابزار می‌تواند به راحتی کارهای ظریف و حساس را انجام دهد. امروزه از این ابزار برای انجام کارها جزئی و دقیق استفاده می‌کنند. برخی از اصلی‌ترین کاربردهای این ابزار به شرح زیر است:

  • حذف مواد اضافی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فرز انگشتی گلو کوتاه استفاده از آن برای حذف مواد اضافی با استفاده از دیسک‌های فرز و قلاب‌های متنوع می‌باشد. این کاربرد در صنایعی اعم از تراشه برداری، صیقل قطعات کوچک خواهد بود.

  • تمیز کردن قطعات

از دیگر کاربردهای فرز انگشتی گلو کوتاه می‌توان به تمیز کردن قطعات متنوع اشاره کرد. با استفاده از ابزارهای متنوع صیقل کننده به راحتی می‌توان بخش‌های زنگ زده و کثیف را تمیز کرد و سطح آن‌ها را صاف و براق کرد.

  • قطعات دقیق

همان طور که در بالاتر به این نکته اشاره کردیم فرز انگشتی گلو کوتاه دارای دقت بسیار بالا و قدرت کنترل بالایی است، در نتیجه از آن برای تولید قطعات دقیق استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال این قطعه در صنایعی اعم از خودرو سازی، هواپیما سازی، صنعت الکترونیک و قطعات پزشکی استفاده می‌شود.

 

تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه

 

 

یکی از اصلی‌ترین تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه می‌توان بیان کرد در خصوص طول شفت این دو ابزار می‌باشد. طول شفت در این دو ابزار در حقیقت تعیین کننده دسترسی و قابلیت کار با قطعات متنوع خواهد بود. در ادامه تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه را بیشتر بیان کرده‌ایم:

  • طول شفت

در فرز انگشتی گلو بلند شما شاهد شفت با طول 15 الی 23 سانتی متر خواهید بود. طول بلند شفت در این ابزار به آن اجازه می‌دهد تا به قطعات بزرگ‌تری و قطعاتی که عمق بیشتری دارند دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که طول شفت در فرز انگشتی گلو کوتاه برابر با 5 الی 10 سانتی متر در نظر گرفته شده است. این شفت‌های کوتاه به این ابزار قدرتمند اجازه می‌دهد تا در فضاهای محدود و قطعات کوچک‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

  • قابلیت دسترسی

در فرز انگشتی گلو بلند کاربرد با استفاده از طول بلند شفت اجازه دارد تا به قطعات داخلی و پیچیده به راحتی دسترسی داشته باشد. در مواردی نیازمند به دسترسی به قسمت‌های عمیق و سخت هستیم که این ابزار می‌تواند مفید باشد.

در فرز انگشتی گلو کوتاه بهترین عملکرد آن را می‌توانید در فضاهای محدود و قطعات بسیار کوچک و حساس مشاهده کنید. به زبان ساده‌تر شما از این ابزار می‌توانید در مواردی استفاده کنید که نیازمند به دقت بالا  کنترل بیشتر هستید.

 

فرز انگشتی گلو بلند

 

مزایا و معایب فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه

برای درک بهتر تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه بهتر است با مزایا و معایب این دو دستگاه بیشتر آشنا شوید. برخی از اصلی‌ترین مزیت‌های این ابزارها به شرح زیر هستند

مزایای استفاده از فرز انگشتی گلو بلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به مکان‌های تنگ
  • برش عمیق
  • قدرت بالا
  • کنترل بیشتر

این در حالی است مزایای استفاده از فرز انگشتی گلو کوتاه به شرح زیر است:

  • دقت و کنترل بیشتر
  • وزن سبک‌تر
  • حمل و نقل آسان‌تر

از فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه در کجا استفاده می‌شود

ممکن است برای شما این سؤال بروز پیدا کند که تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه در خصوص محل استفاده از آن‌ها به چه صورت است. پاسخ ساده است! از فرز انگشتی گلو بلند امروزه برای دسترسی به قطعات بزرگ‌تر استفاده می‌شود. برخی از اصلی‌ترین صنایع مورد استفاده از این ابزار می‌توان به خودروسازی، ساخت سازه‌های فلزی بزرگ و صنعت هواپیما سازی اشاره کرد. لازم به ذکر است از ابزار فرز انگشتی گلو کوتاه نیز در صنایعی استفاده می‌شود که نیازمند به دقت بسیار بالا و کار با سروکار با قطعات بسیار ریز و کوچک دارند می‌باشد. برخی از اصلی‌ترین صنایعی که از این ابزار استفاده می‌کنند می‌توان به صنعت الکترونیک، تولید قطعات پزشکی اشاره کرد.

امروزه حرفه‌های بسیار متنوعی اعم از آهنگری، نجاری و… وجود دارند که برای انجام فعالیت‌هایی مانند منبت کاری، پولیش کاری، سنباده زنی و… نیازمند به ابزار مناسبی اعم از فرز انگشتی هستند. اما سؤال اصلی آن است که تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و کوتاه چیست؟ این دو ابزار در چه صنایعی استفاده می‌شوند؟ در این مقاله سعی شد تا پاسخ به این سؤال‌ها را برای شما فراهم کنیم.

همچنین شما میتوانید انواع فرز را در سایت ویرا صنعت مشاهده و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *