مقالات ویرا صنعت

آموزش عیب یابی و تعمیر انواع کارواش خانگی

عیب یابی کارواش خانگی

یکی از کاربردی ترین ابزارآلات برقی که می تواند برای نظافت روزانه اتومبیل، حیاط و سایر سطوح مورد استفاده قرار گیرد، کارواش خانگی است. استفاده از این ابزار کاربردی ضمن صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیز می شود و ما را از پرداخت هزینه برای کارواش و نیروی انسانی بی نیاز می سازد. اما مانند هر ابزار دیگری، کارواش خانگی نیز ممکن است دچار مشکل و خرابی شود. بنابراین شناخت مشکلات رایج که ممکن است برای دستگاه کارواش رخ دهد و نیز نحوه عیب یابی و تعمیر آن می تواند روزی شما را یاری رساند.

چگونه کارواش خانگی را تعمیر کنیم؟

دستگاه های کارواش مورد استفاده برای مصارف خانگی بیشتر از نوع کارواش شارژی و یا کارواش برقی می باشند و نسبت به کارواش های صنعتی از قدرت موتور و فشار آب کمتری برخوردار هستند. این نوع کارواش به دلیل صدای کم و مصرف پایین انرژی توانسته است جایگاه ویژه ای در نظافت منازل و خودرو ها کسب کند. مانند تمام ابزارآلاتی که در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند، این وسیله نیز ممکن است با مشکل خرابی و یا کار نکردن روبرو شود. اگر شما هم صاحب یک کارواش خانگی هستید لازم است که ضمن شناخت کلی اجزا و قطعات تشکیل دهنده کارواش، با نحوه عیب یابی و تعمیر آن نیز آشنا شوید تا در صورت نیاز به راحتی مشکل کارواش خود را حل نمایید.

قطعات کارواش خانگی

نحوه عیب یابی دستگاه کارواش

اولین گام در تعمیر دستگاه کارواش خانگی، عیب یابی آن است. به منظور عیب یابی و تعمیر صحیح کارواش لازم است ابتدا یک آشنایی کلی از قطعات اصلی این دستگاه داشته باشم. مانند هر ابزار دیگری، موتور کارواش خانگی اصلی ترین قطعه در آن است که وظیفه تامین انرژی برای پمپ دستگاه را بر عهده دارد. بنابراین در اکثر مشکلاتی که ممکن است برای کارواش خانگی شما رخ دهد، اولین قطعه ای که باید مورد بررسی قرار گیرد موتور دستگاه است. در صورت اطمینان از سلامت موتور پس از بررسی آن، لازم است که دیگر قطعات کارواش به خوبی بازرسی گردد. در ادامه ایرادات احتمالی کارواش خانگی و علت هر کدام آورده شده است که کمک شایانی برای نگهداری و تعمیر این دستگاه کاربردی به حساب می آید.

علت روشن نشدن یا خاموش شدن کارواش در هنگام استفاده

 

علت روشن نشدن دستگاه کارواش خانگی

قطعه ی مهمی که سلامت آن نقش بسزایی در عملکرد بهینه ی کارواش خانگی دارد، کاربراتور است. از طریق پیچ های روی این قطعه می توان میزان سوخت و هوای ورودی آن را تنظیم و از این طریق روی عملکرد درست موتور تاثیر گذاریم . هم چنین تجمع گرد و غبار داخل کاربراتور دستگاه کارواش می تواند باعث روشن نشدن دستگاه و یا خاموش شدن آن پس از چند ثانیه شود. بنابراین تمیز کاری منظم این قطعه و اطمینان از سلامت آن نقشی اساسی در حفظ و نگهداری از دستگاه کارواش ایفا می کند.

قطعه ی دیگری که نقشی اساسی در عملکرد کارواش دارد و از حساسیت بالایی برخوردار می باشد، شیر برقی است که ممکن است دچار رسوب گرفتگی و خوردگی گردد. هم چنین سوختن سیم پیچ دستگاه نیز ممکن است عملکرد این قطعه را دچار مشکل نماید و باعث روشن نشدن دستگاه گردد. از دیگر اجزای حیاتی کارواش خانگی که بروز مشکل برای آن ها می تواند باعث روشن نشدن یا خاموش شدن کارواش بعد از چند ثانیه گردد، می توان به شمع و روغن موتور اشاره کرد که نیازمند بررسی مداوم می باشند.

 

کاهش فشار آب در کارواش خانگی به چه دلیل است؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین کار با کارواش رخ رهد، قطع شدن و یا کاهش جریان آب خروجی است. در چنین شرایطی لازم است که عوامل زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • جریان آب ورودی به دستگاه

در صورتیکه فیلتر ورودی کارواش دچار گرفتگی شود، آب به خوبی وارد پمپ نمی شود و در نتیجه جریان خروجی نیز ضعیف می گردد.

  • سلامت شلنگ 

مشکلاتی از قبیل گرفتگی و یا پارگی شلنگ می تواند باعث کم شدن فشار پمپ کارواش و نیز قطع شدن آن گردد. یکی از اقداماتی که می توانیم برای اطمینان از سلامت شلنگ انجام دهیم این است که از یک شلنگ دیگر استفاده نماییم. اگر آب به درستی از دستگاه خارج شود بدین معنا است که مشکل از شلنگ بوده است و در غیر این صورت باید عوامل دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

  • سالم بودن نازل کارواش

چنانچه نازل کارواش دچار فرسودگی شود و یا اینکه رسوب کند، فشار آب دستگاه کاهش می یابد برای کسب اطمینان از سالم بودن نازل می توانید از یک نازل دیگر استفاده کنید. اگر فشار آب مناسب باشد، بدین معناست که لازم است که این قطعه تمیز و یا تعویض گردد.

  • سلامت شیر رهاسازی حرارتی

شیر رهاسازی قطعه ای است که وظیفه ی نگهداری آب در دمای مشخصی را داخل پمپ بر عهده دارد. چنانچه این شیر دچار مشکل شود و نتواند آب را داخل پمپ نگه دارد، نشتی آب داخل کارواش اتفاق می افتد که باعث افت فشار جریان خروجی می گردد.

 

چرا موتور کارواش خانگی داغ می کند؟

داغ شدن موتور واترجت خانگی از دیگر مشکلات رایجی است که ممکن است برای این دستگاه پیش آید و معمولا علت آن یکی از موارد زیر است.

  •  نازل با دهانه کوچک
  •  گرفتگی یا چسبیدن شیر تخلیه

علت افزایش دمای بیش از حد موتور کارواش

علت قطع و وصل شدن کارواش خانگی چیست؟

هنگام مواجه شدن با مشکل قطع و وصل شدن مکرر کارواش خانگی توصیه می گردد که موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.

 مشکلات مربوط به نازل کارواش خانگی

یکی از دلایل اصلی قطع و وصل شدن جریان خروجی واترجت، وجود مشکل در نازل است. بنابراین اولین قدم برای رفع این مشکل، چک کردن نازل است. در صورتیکه نازل دچار رسوب گرفتگی شود خروج آب از کارواش به درستی صورت نخواهد گرفت.

پایین بودن فشار آب ورودی به دستگاه کارواش

اگر پس از چک کردن نازل متوجه هیچ گونه گرفتگی و ایرادی در آن نشدید، نوبت به چک کردن جریان ورودی آب به داخل کارواش می رسد. چنانچه حجم آب ورودی به دستگاه کم باشد و یا اینکه فیلتر ورودی مسدود شده باشد، میزان آبی که وارد پمپ می شود کافی نخواهد بود و در نتیجه جریان آب خروجی  با مشکل روبرو می شود.

قطع و وصل شدن جریان آب کارواش به دلیل کم بودن فشار آب داخل پمپ

پایین بودن فشار آب داخل پمپ کارواش نیز از دیگر عواملی است که باعث قطع و وصل شدن جریان خروجی می گردد. اگر بعد از چک کردن سلامت نازل و نیز جریان ورودی باز هم خروج آب به صورت نرمال صورت نگیرد، نیاز است که عملکرد فنی پمپ با دقت مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است که وجود آلودگی و ذرات ریز داخل پمپ نیز می تواند باعث کاهش فشار آب داخل آن گردد. بنابراین توصیه می گردد که حتما موتور کارواش را با دقت از آلودگی و رسوب پاکسازی نماییم.

شل بودن پیچ و مهره ها عامل قطع و وصل شدن جریان آب کارواش

از آن جایی که شل بودن و خرابی پیچ و مهره ها در کارواش خانگی می تواند باعث هدر رفتن آب و در نتیجه افت جریان خروجی گردد، لازم است که هر از چندگاهی سلامت آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعه نماییم.

قطع و وصل شدن واترجت خانگی به دلیل داغ شدن موتور

از جمله تاثیرات منفی داغ شدن بیش از حد موتور کارواش خانگی می توان به قطع و وصلی جریان آب اشاره کرد. در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی می توانید از دو طریق زیر اقدام به رفع آن نمایید.

  • استفاده از نازل با دهانه مناسب
  • رفع انسداد شیر تخلیه

 

نشتی آب از شلنگ کارواش به چه دلیل است؟

شلنگ کارواش خانگی قطعه ای است که از طریق کوپلینگ ورودی به دستگاه پیچ می شود. چنانچه قطعه ی کوپلینگ دچار فرسودگی یا سائیدگی گردد، نشتی آب به خارج اتفاق می افتد. برای حل این مشکل تنها کافیست کوپلینگ ورودی را از دستگاه باز کنیم و قطعه ای تازه جایگزین آن نماییم.

 

علت نشتی شلنگ کارواش خانگی

 

در چه صورت کارواش خانگی خود را تعویض کنیم؟

درست است که در اکثر مواقع عیب یابی و تعمیر دستگاه کارواش خانگی روشی کارامد و اقتصادی محسوب می شود، اما در صورتیکه تعمیر دستگاه مقرون به صرفه نباشد و یا اینکه دائما با مشکلات فنی جدی روبرو شویم، تعویض دستگاه کارواش خانگی گزینه ی بهتری برای ما خواهد بود. به طور کلی توصیه می گردد هنگام تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض کارواش خانگی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. هزینه تعمیرات: در صورتیکه هزینه ی تعمیرات بیشتر و یا نزدیک به قیمت یک دستگاه کارواش نو باشد، بهتر است از تعمیر کردن دستگاه صرف نظر نماییم.
  2.  عمر مفید باقی مانده: اگر مدت زیادی است که از کارواش خود استفاده می کنید و اکثر قطعات آن عمر مفید خود را کرده اند، پیشنهاد می شود که به جای تعمیر آن، یک کارواش خانگی جدید تهیه فرمایید.
  3. ویژگی ها و کیفیت دستگاه جدید: از آن جایی که کارواش های جدید موجود در بازار دارای قابلیت ها و ویژگی های جدیدتر و بهتری نسبت به دستگاه فعلی ما هستند، در صورت امکان صرف هزینه ی بیشتر می توانیم یک مدل کارواش جدید با مشخصات بهتر تهیه نماییم. برای خرید انواع کارواش خانگی برقی و شارژی وارد سایت ویرا صنعت شوید و پس از مشاهده ی محصولات موجود و مقایسه ی قیمت میان آن ها، به راحتی دستگاه کارواش مورد نظر خود را سفارش دهید تا در سریع ترین زمان ممکن صاحب یک کارواش جدید با ویژگی های بروز و فوق العاده شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *